Aloitustunti
Aiheeseen herättely:
Tunnin alussa voidaan katsoa Nuorten yrittäjyys ja talous NYT:in video kiertotaloudesta ”On aika siirtyä kiertotalouteen”. Videon lopussa esitetään kysymys ”Millaisia kiertotalouden valintoja sinä voisit tehdä?”, jota voi katsomisen jälkeen pohtia yhteisesti muiden heränneiden ajatusten lisäksi.
Janatehtävä:
Raivataan luokasta tilaa siten, että oppilaat voivat liikkua siellä vapaasti. Toisessa päässä luokkaa on ”olen samaa mieltä”, toisessa ”olen eri mieltä” ja keskellä ”en osaa sanoa” alueet, joiden välille oppilaiden tulee sijoittua opettajan antaman väitteen jälkeen oman mielipiteensä perusteella. Väittämät liittyvät kiertotalouteen ja aktivoivat oppilaiden omaa ajattelua.
Esimerkkiväittämiä:
”Tiedän, miten hedelmän kuoret lajitellaan.”
”Tiedän, mitä kierrättäminen tarkoittaa.”
”Voisin ostaa jonkun tavaran käytettynä.”
”Jos en löydä roskakoria, voin heittää roskat luontoon.”
”Voisin antaa toiselle sellaisen tavaran, jota en itse enää tarvitse.”
Tarvittaessa opettaja voi keksiä itse lisää kysymyksiä. Väittämien jälkeen voi myös käydä keskustelua oppilaiden kanssa mahdollisesti heränneistä ajatuksista.
Esineen elinkaaren pidentämistehtävä:
Opettaja on tuonut tehtävää varten esimerkkiesineitä. Oppilaat jaetaan pieniin noin 3–4 hengen ryhmiin. Jokaiselle ryhmälle annetaan yksi opettajan tuoma esine, jonka jälkeen heidän tulee pohtia erilaisia tapoja siitä, kuinka kyseisen esineen elinkaarta voisi pidentää kiertotalouden keinoin. Oppilaat voivat myös itse miettiä sellaisia tavaroita kotoaan, jotka ovat rikkoutuneet tai joilla ei ole enää käyttöä sekä niiden elinkaaren pidennysmahdollisuuksia. Lopuksi ryhmien ideoita jaetaan yhteisesti luokassa opettajan johdolla.
Kommentit
Lähetä kommentti